Kertas 2 (Bahagian B)


TEKNIK MENCARI ISI PENULISAN UPSR


1.         MENYOAL    -Apa                            – Benda/ perkara/ Tujuan.
                                    -Siapa                          – Orang
                                    -Mana                          – Tempat
                                    -Bila                            – Masa; Tahun/ bulan/ minggu/ hari/ jam/ minit/ saat.
                                    -Bagaimana                 – Cara/ keadaan
                                    -Kenapa/Mengapa       – Sebab/ kerana
                                    -Berapa                        – Bilangan/ harga.

(Telah berlaku:- Penulisan jenis Cerita/ Melengkapkan cerita/ cereka/ Peristiwa/ Laporan/ Berita/ catatan Harian/ Situasi/ dialog/ temuramah/ peribahasa/ Gambaran.)

2.         HIMPES         Harum             Hasil                Hati-hati
                                    Ilmu                 Ikutan              Impian
                                    Minat               Mahir               Maju
                                    Pengalaman     Pengetahuan    Pelancong
                                    Erat                 Elak                 Ekonomi (Jimat)
                                    Sihat                Sabar               Sopan (Nilai murni)

( Penulisan jenis Fakta/ dialog/ ucapan/ syarahan/ Perbahasan/ Perbincangan.)


3.         SITUASI                                            Gambaran awal kejadian
            (Tindakan sendiri);                              Bertanya/berusaha
Menolong/ Memberitahu
                                                                        Minta bantuan orang terdekat/ Menahan kereta
                                                                        Menelefon; ibu bapa/ polis/ guru
                                                                        Rawatan kecemasan/ ke hospital/ klinik
                                                                        Beri keyakinan

(Penulisan jenis Situasi/ Peristiwa/ Kejadian)

4.         PERAYAAN  -Menyoal –Di mana/ Bila/ Siapa
                                    -Nama Program/ Kehadiran/ Meriah
                                    -Tujuan
                                    -Ucapan/ perasmian/ pameran
                                    Aktiviti/ Acara majlis ; pertandingan/ persembahan
                                    Keputusan
                                    Penyampaian hadiah
                                    Jamuan
                                    Perasaan

( Penulisan bertemakan perayaan/ sukan/ sambutan/ majlis)



5.         SURAT        T-Rasmi             (Saudara-mara/ Sahabat)
-      Alamat/ Tarikh (Kanan)  
-          Bahasa panggilan persuratan
-          Kata Pengadap/ Bertanya khabar
-          Tujuan
-          Cerita lanjut.
-          Harapan/ Semoga/ Berdoa
-          Sekian, terima kasih
-          Tandatangan (Kanan)

Rasmi              (Kerajaan/ Swasta)
-          Alamat Pengirim (Kiri)
-          Alamat Penerima (Kiri) /Tarikh (Kanan)
-          Tajuk Surat
-          Merujuk…/ Adalah dimaklumkan bahawa……
-          2. Penjelasan
-          3. Tujuan – Tempahan/ Permohonan/ Aduan dll)
-          4. Butiran
-          5. Perkara
-          6. Kewangan
-          7. Maklumat
-          Harapan/ Semoga
-          Sekian, terima kasih
-          Tandatangan (Kiri)
-           
(Penulisan Surat Kiriman Rasmi dan Surat Kiriman Tidak Rasmi)


6.         AUTOBIOGRAFI                 -     Suasana
-          Diproses
-          Perjalanan
-          Tiba
-          Dibeli
-          Di rumah
-          Peristiwa
-          Tamat riwayat


7.           BIOGRAFI                          -      Ahli keluarga
-          Pendidikan Awal
-          Pendidikan Menengah
-          Pengajian Tinggi
-          Perkhidmatan
-          Jasa 1/ 2/3/4/5….
-          Jasamu dikenang
Contoh karangan.


Persatuan Bahasa Malaysia sekolah kamu akan mengadakan pertandingan pidato. Sebagai
setiausaha persatuan,kamu dikehendaki menulis surat memohon kebenaran untuk
menggunakan dewan daripada pihak sekolah.

Tulis surat kamu selengkapnya

Persatuan Bahasa Malaysia,
Sekolah Kebangsaan Seri Cahaya,
06000 Jitra,
Kedah Darul Aman.
___________________________________________________________________________
Persatuan Bahasa Malaysia,
Sekolah Kebangsaan Seri Cahaya,
06000 Jitra,
Kedah Darul Aman.                                                                                       20 FEBRUARI 2012
Tuan,
Memohon Kebenaran Menggunakan Dewan Sekolah
Merujuk perkara di atas, saya selaku Setiausaha Persatuan Bahasa Malaysia, ingin memohon
kebenaran daripada pihak tuan untuk menggunakan dewan sekolah.

2.         Dewan itu akan digunakan untuk menjalankan pertandingan pidato sempena Bulan
Bahasa seperti ketetapan di bawah:

            Tarikh  :           24 Mac hingga 27 Mac 2012
Hari     :          Isnin hingga Rabu
Masa    :          2.30 petang

3.         Kami berjanji akan menggunakan dewan dengan baik sepanjang aktiviti tersebut
diadakan. Kami juga akan memastikan keadaan dewan bersih selepas digunakan.

4.         Besarlah harapan kami agar permohonan kami mendapat perhatian dan
pertimbangan sewajarnya daripada pihak tuan.

Sekian, terima kasih.


Yang benar,
Zainal
(ZAINAL ARIFFIN BIN SALLEH)
Setiausaha,
Persatuan  Bahasa Malaysia.

Surat Rasmi

Persatuan Bahasa Malaysia,
Sekolah Kebangsaan _______________________,
________________________________________,
________________________________________.


Tuan Pengurus,
Kilang Roti Mutiara,
Kawasan Perindustrian Prai,
10400 Prai
Pulau Pinang.                                                                                                         5  Mei  2012

Tuan,
Memohon   Kebenaran    Mengadakan Lawatan Sambil  Belajar

Dengan hormatnya dimaklumkan bahawa  Persatuan  Bahasa Melayu  Sekolah Kebangsaan _______________________________ ingin mengadakan lawatan ke kilang tuan.

2.         Tujuan lawatan ini diadakan adalah untuk __________________________________

________________________________________________________________________

3.         Kami  __________________________________seperti butiran berikut :

                        Hari     :
                        Masa    :
       Bilangan murid    :
       Bilangan guru       :

4.         Besarlah  _____________________________________________________________

___________________________________________________________________________


Sekian, Terima kasih.


Yang Benar,
...............................................................
(                                                                   )
Setiausaha,
Persatuan ______________________

KARANGAN  LAPORAN
Sekolah kamu telah mengadakan Kejohanan Balapan dan Padang dengan meriahnya. Kamu dikehendaki menulis satu laporan tentang kejohanan tersebut.
Tuliskan laporan Kejohanan Balapan dan Padang  yang telah diadakan di sekolah kamu dengan lengkap.
Format           :  Tajuk, tarikh
                           Disediakan oleh, tandatangan, nama ,jawatan
Cadangan isi : a)  tarikh / masa kejohanan
                        b)  tempat kejohanan – padang sekolah
                        c)  siapa yang rasmi – Guru Besar/ Pengerusi PIBG
                        d)  tujuan kejohanan – mencungkil bakat , memilih murid mewakili sekolah
                        e)  acara perbarisan- peserta yang mengambil bahagian
                        d)  acara yang dipertandingkan (larian 100meter,  lompat tinggi, sukaneka)
                        e)  suasana –ramai ibu bapa hadir -  riuh – menyokong pasukan masing-masing
                        f)  pemenang –olahragawan – pasukan rumah sukan yang menang
                        g)  penutup – masa tamat – berjalan dengan lancar – letih tetapi gembira.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Soalan :           Rakan kamu yang mendapat keputusan yang cemerlang dalam UPSR Berjaya mendapat tempat di sebuah sekolah berasrama penuh. Kamu ingin mengucapkan tahniah atas kejayaannya. Lengkapkan surat ini.


(1)……………………………………….

………………………………………….

…………………………………………

(2)………………………………………

Menemui sahabatku (3)…………………………………………………………………….
Semoga saudari berada dalam (4)………………………………………………………………….
Saya dan keluarga sihat-sihat sahaja.

Saudari,

            Terlebih dahulu saya ini mengucapkan tahniah (5)………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

            Sebagai sahabat, (6)…………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………

            Keadaan di sekolah baru saudari tentu berbeza dengan sekolah lama kita. Namun begitu,

harapan saya agar (7)……………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..

            Sekiranya tidak menjadi halangan, saya berharap saudari dapat (8)……………………

…………………………………………………………………………………………………..

            Setakat ini sahaja untuk kali ini. (9)………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………….

Sekian, terima kasih.


…………………………
Shauqhi
............................




1 ulasan:

  1. terima kasih cikgu ... bahan cikgu dapat dimanfaatkan oleh anak saya

    BalasPadam