Baca berita di bawah dan jawab
soalan-soalan berikut;
TELUK INTAN , 15 April 2006 –
Rumah Laksamana muncul sebagai juara bagi tiga tahun berturut-turut sempena
Sukan Tahunan Sekolah Kebangsaan Perwira. Sukan kali ke-6 ini berlangsung dalam
suasana yang gilang–gemilang, semalam.
Buat julung kalinya, sukan ini diadakan di Stadium Mini Teluk Intan
bersebelahan dengan Dewan Bandaraya Teluk Intan. Walau bagaimanapun, sesi
latihan telah diadakan di padang sekolah bermula 2 April yang lalu .
Sukan pada kali ini dirasmikan
oleh Yang Berhormat Dato Onn bin Haji Hamzah selaku wakil rakyat di kawasan
ini. Turut serta dalam temasya pada kali ini ialah para guru besar dari sekolah
yang erdekatan serta ketua masyarakat setempat.
Tuan Guru Besar dalam ucapan alu-aluannya mengharapkan sukan kali ini
dapat memupuk semangat juang, semangat berpasukan serta semangat kerjasama
dalam kalangan murid. Selain itu, beliau berharap agar dapat mencungkil
bakat-bakat baru untuk diketengahkan dalam kejohanan peringkat kelompok, daerah
maupun negeri .
Sukan pada kali ini menampilkan kelainan
dengan mengadakan pertandingan perbarisan serta rumah sukan tercantik.
Sementara itu, acara olahraga berupa larian 100 meter, 200 meter serta acara padang
seperti lompat tinggi dan lompat jauh turut mendominasi kejohanan .
Temasya pada tahun ini banyak
menampilkan bakat baru untuk diketengahkan. Antaranya, Muhaimin bin Hakimi yang
memecahkan rekod Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Daerah Hilir Perak dalam acara
larian 100 meter dan 200 meter .
Pada akhir temasya , Rumah Bendahara
muncul naib johan diikuti Rumah Temenggung dan Rumah Bentara. Sementara itu
Mohd Amirul bin Mohd Fauzi dan Noratailah binti Ariffin dari Rumah Laksamana
telah terpilih sebagai olahragawan dan olahragawati sekolah tahun 2006. Mereka
akan mewakili sekolah ke kejohanan peringkat daerah yang akan diadakan
pada 20 Mei hadapan, juga di tempat yang
sama.
1.
|
Peristiwa apakah yang diceritakan dalam teks tersebut ?
|
|
|
|
|
A.
|
Rumah Laksamana muncul juara
|
|
B.
|
Peristiwa yang gilang-gemilang
|
|
C.
|
Sukan Tahunan SK Perwira
|
|
D.
|
Rumah Bendahara muncul naib juara
|
2.
|
Bilakah peristiwa tersebut berlangsung ?
|
|
|
|
|
A.
|
2 April 2006
|
|
B.
|
14 April 2006
|
|
C.
|
15 April 2006
|
|
D.
|
20 Mei 2006
|
3.
|
Siapakah yang merasmikan temasya tersebut ?
|
|
|
|
|
A.
|
Guru Besar SK Perwira
|
|
B.
|
Yang dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru
|
|
C.
|
Wakil rakyat
|
|
D.
|
Pegawai Pelajaran Daerah Hilir Perak
|
4.
|
Apakah harapan utama guru besar terhadap temasya
tersebut ?
|
|
|
|
|
A.
|
Mewujudkan kelainan dalam pertandingan
|
|
B.
|
Mendapat sambutan yang menggalakkan
|
|
C.
|
Memupuk pelbagai nilai positif
|
|
D.
|
Mencungkil bakat-bakat baru
|
5.
|
Penyataan yang berikut benar tentang temasya tersebut ,
kecuali
|
|
|
|
|
A.
|
Rumah Laksamana merangkul beberapa anugerah utama
|
|
B.
|
Muhaimin memecahkan rekod daerah dalam acara pecut
|
|
C.
|
Rumah sukan dinamakan mengikut nama jawatan dalam
istana
|
|
D.
|
Temasya ini diadakan di tempat yang sama seperti pada
tahun lepas
|
Baca berita
dibawah dan kemudian jawab soalan-soaln berikut;
TAIPING,
14 Januari – Sekolah Kebangsaan Lubuk Simpangan telah mengadakan Hari Interaksi
2012. Hari Interaksi 2012 diadakan bertujuan untuk memberi peluang kepada para
waris untuk bertemu dengan guru. Perjumpaan seumpama ini bukan sahaja dapat mengeratkan hubungan malah
mereka dapat berbincang tentang perkembangan pelajaran murid-murid.
Program
ini mendapat sambutan yang sungguh menggalakkan daripada para waris. Ramai
waris telah tiba sejak pukul 7.30 pagi. Sebelum waris bertemu dengan guru kelas
anak mereka, suatu taklimat khas telah diadakan. Guru Besar telah menyampai
ucapan dan taklimat berkenan Hari Interaksi 2012.
Kemudian,
ibu bapa mula bergerak ke kelas anak mereka. Ibu bapa berbincang tentang
perkembangan pelajaran anak mereka dan selepas itu, mereka menandatangani kad
prestasi
pelajaran
anak mereka.Rata-rata para waris berpuas hati dengan pelaksanaan Hari
Intreraksi
2012. Kebanyakan mereka berpendapat bahawa aktiviti
tersebut dapat memberi peluang kepada waris untuk mengetahui perkembangan dan prestasi
anak-anak mereka.
Antara acara lain yang diadakan
semasa Hari Interaksi 2012 adalah jualan buku cerita, buku rujukan, majalah dan
novel. Terdapat juga beberapa gerai makanan dan minuman yang dikendalikan oleh
persatuan dan kelab sekolah.
Guru Besar Sekolah Kebangsaan Teluk
Simpangan, Puan Noraini bt Harun gembira dengan kejayaan Hari Interaksi 2012. Beliau berharap aktiviti
seperti ini akan diadakan lagi pada masa akan datang.
1 Apakah tujuan utama Hari Interaksi
2012 diadakan?
A mengadakan
jualan buku dengan harga murah.
B menggalakkan
murid-murid meminati bidang keusahawanan
C mengadakan
perjumpaan antara ibu bapa dengan guru-guru
D meraikan
pencapaian murid-murid dalam bidang pelajaran
2 Perkataan “ taklimat “ dalam petikan sama erti dengan perkataan
A mesyuarat
B huraian
C penjelasan
D penerangan
3 Mengapakah ramai waris berpuas hati
dengan penganjuran Hari Interaksi 2012 ?
A Berpeluang
untuk beramah mesra dengan guru-guru
B Berpeluang
memasuki dan melawat kawasan sekolah
C Berpeluang
berjumpa dan berbincang dengan guru-guru
D Berpeluang
membeli buku-buku dengan harga murah
4 Apakah perkara yang dibincangkan oleh
ibu bapa dengan guru kelas anak-anak mereka ?
A Kebaikan
Hari Interaksi 2012
B Aktiviti-akativiti
yang dijalankan di sekolah
C Perkembangan
pelajaran anak-anak mereka
D Masalah
disiplin anak-anak mereka
5 Apakah harapan Guru Besar ?
A Hari
Interaksi akan diadakan lagi pada tahun hadapan
B Ibu
bapa memberi perhatian terhadap pelajaran anak-anak mereka
C Pelbagai
aktiviti perlu dijalankan di sekolah
D Murid-murid
berminat untuyk menjadi usahawan yang berjaya
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
15 April 2012
9.00 pagi
Aku tiba di perhentian bas Sabak
Bernam. Ketika itu, aku lihat orang ramai berpusu-pusu di kaunter
jualan tiket. Aku segera berbaris kerana bimbang tiket bas kehabisan. Setelah lama menunggu, akhirnya tiket bas
berjaya kubeli. Aku lihat budak lelaki yang beratur di belakangku
merungut-rungut apabila diberitahu bahawa tiket bas ke
12.45 tengah hari
Bas ekspres yang kunaiki mula bertolak ke destinasi. Di dalam bas,
aku duduk di sebelah lelaki berbangsa
3.15 petang
Bas yang kunaiki tiba di Perhentian Bas
Klang, Kuala Lumpur. Ketika
turun dari bas, mataku melilau mencari seseorang. Abdullah, sepupuku
telah berjanji untuk menungguku di perhentian tersebut. Aku berasa risau
apabila kelibat Abdullah langsung tidak kelihatan. Aku tidak tahu ke mana
hendak dituju kerana inilah pertama kali aku menjejakkan kaki di Kuala
Lumpur.
3.20 petang
Sedang aku
duduk seorang diri, tiba-tiba bahuku ditepuk orang. Lega sungguh hatiku apabila melihat
Abdullah berada di depan mata. Tanpa banyak bertanya aku segera mengikut
Abdullah ke keretanya.
3.30 petang
Abdullah
membawa keretanya menyusuri pusat bandar raya. Seperti rusa masuk kampung, aku berasa
terpegun dengan kepesatan pembangunan di kota metropolitan ini. Keunikan
bangunan-bangunan pencakar langit seperti Menara Kuala Lumpur dan Menara
Berkembar Petronas amat menarik perhatianku.
Kesibukan kota yang sarat dengan pelbagai aktiviti dan ragam manusia
amat berbeza dengan apa yang pernah kualami. Pengalaman
ini amat bermakna dan pastinya akan kuceritakan pada teman-teman di kampung.
|
1.
|
Mengapakah penulis berasa lega?
|
|
A
|
kerana mendapat tiket bas secara percuma
|
|
B
|
kerana tidak perlu bersusah payah untuk membeli tiket
|
|
C
|
kerana bernasib baik dapat membeli tiket yang terakhir
|
|
D
|
kerana dapat menaiki bas ekspres yang canggih
|
|
|
|
|
2.
|
Mengapakah penulis tidak dapat melelapkan matanya semasa di
perjalanan?
|
|
A
|
Penulis asyik berbual dengan penumpang di sebelahnya.
|
|
B
|
Penulis leka melihat pemandangan di sepanjang perjalanan.
|
|
C
|
Penulis berasa tidak selesa disebabkan keadaan jalan yang tidak
elok.
|
|
D
|
Penulis sudah tidak sabar-sabar untuk tiba di
|
|
|
|
|
3.
|
Perjalanan dari Sabak Bernam ke
|
|
A
|
2 jam 15 minit
|
|
B
|
2 jam setengah
|
|
C
|
2 jam 45 minit
|
|
D
|
3 jam
|
|
|
|
|
4.
|
Kata melilau dalam petikan tadi
bermaksud…
|
|
A
|
merenung ke satu arah.
|
|
B
|
menjeling-jeling.
|
|
C
|
memandang ke
|
|
D
|
tidak bergerak-gerak.
|
|
|
|
|
5.
|
Yang berikut merupakan faktor-faktor yang menyebabkan sikap
penulis seperti rusa masuk kampung kecuali…
|
|
A
|
baru pertama kali berkunjung ke
|
|
B
|
kagum akan kepesatan pembangunan di ibu
|
|
C
|
tidak mempunyai kenalan di ibu
|
|
D
|
pengalaman hidupnya di kampung amat berbeza dengan kehidupan di
|
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Baca petikan di bawah dan jawab
soalan-soalan berikut;
Aku dan keluarga hidup sederhana. Kami tinggal di
rumah kos rendah. Ayahku membeli sebuah kereta Proton Saga terpakai untuk
kemudahan kami sekeluarga. Bayaran ansuran kereta setiap bulan menjejaskan
kewangan bapaku. Dalam hati kecilku terpintas yang bapaku tentu tidak dapat
menabung.
Oleh sebab teringat pesanan guru tentang amalan menabung ini, aku mula menyimpan wang sedikit demi sedikit di dalam tabungku. Aku simpan lebihan wang saku yang diberikan oleh ayahku pada setiap hari. Selepas setahun aku mula membuka akaun di bank. Akan aku buktikan peribahasa sedikit-sedikit,lama-lama jadi bukit.
Aku membawa bekal ke sekolah setiap hari untuk menjimatkan perbelanjaan harianku. Selain itu, aku juga menyimpan duit raya yang aku peroleh setiap tahun. Wang simpananku meningkat dari semasa ke semasa. Malang tidak berbau,adik perempuan kesayanganku dilanggar sebuah motosikal. Kakinya cedera dan patah.
Doktor memberitahu kami yang adikku perlu menjalani pembedahan. Kos pembedahan dianggarkan lima ribu
ringgit. Keluargaku bagai jatuh ditimpa tangga kerana ayah dan ibu tiada
simpanan di bank. Ayah tidak berjaya memohon pinjaman daripada bank kerana
telahpun membuat pinjaman membeli kereta terpakai. Ibu menggadaikan barang
kemas kesayangannya.Wang gadaian cuma lima ribu ringgit sahaja.
Dalam kebuntuan, aku teringatkan buku akaun bankku. Aku segera ke bank mengeluarkan
wang sebanyak tiga ribu ringgit.Aku kemudiannya menyerahkan wang itu kepada
bapaku. Bapaku memelukku dengan linangan air mata. Aku bersyukur kerana telah
menyediakan payung sebelum hujan. Adikku telah selamat menjalani
pembedahan.Sejak kejadian itu ayahku mula menyimpan lima peratus daripada
gajinya ke dalam bank.
1 Siapakah yang paling banyak
berkorban untuk menyelamatkan kecederaan adik?
A Aku
B Ibu
C Bapa
D Adik perempuan
2 Apakah yang menyebabkan
kewangan bapa terjejas ?
A Membiayai kos pembedahan
B Aku menabung setiap hari
C Membeli kereta terpakai
D Memiliki rumah kos rendah
3 Mengapakah bapa
berkemungkinan tidak menabung??
A Aku sudah menabung sendiri
B Bapa
sudah ada simpanan duit raya
C
Anaknya perlu menjalani pembedahan
D Bapa terpaksa membayar ansuran kereta
4 Bagaimanakah
anak perempuannya selamat menjalani pembedahan?
A Mereka menemui doktor pakar
B Memperoleh wang daripada tabung bapa
C Ibu menggadai barang kemasnya
D Kos pembedahan ditanggung oleh aku dan
ibu.
5 Bersedia sebelum ditimpa
kesusahan adalah maksud peribahasa ...
A
Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit
B Sediakan payung sebelum hujan
C Bagai
jatuh ditimpa tangga
D Malang tidak berbau
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Baca dan fahami dialog di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Milah :
Selamat petang, Mei Ling. Lama betul kita tak jumpa. Apa
Khabar?
Mei Ling : Khabar baik, Milah. Ke mana awak
menghilang selama ini?
Milah : Oh, janganlah berkata begitu! Saya pulang ke kampung
datuk
saya di Perak.
Mei Ling : Patutlah saya tidak nampak awak.
Seronokkah awak bercuti di
sana?
Milah : Seronok. Nenek
kirim salam pada awak. Saya banyak bercerita
tentang
awak kepadanya. Oh, ya Mei Ling! Terlupa pula saya ! Ini
ialah buah
tangan saya untuk awak.
Mei Ling : Wah, cantiknya beg mengkuang ini! Milah. Tentu
mahal
harganya,
Milah : Tidaklah
mahal. Nenek saya yang menganyamnya. Mei Ling,
awak tidak
ke mana-mana pada cuti sekolah yang lalu?
Mei Ling : Saya tidak ke
mana-mana kerana emak saya baru bersalin?
Milah : Wah,
seronoknya ! Nanti saya ingin menziarahi
ibu dan adik baru
awak.
Mei Ling : Baiklah. Kita
jumpa selepas waktu sekolah nanti.
1
|
Ke manakah Milah pergi semasa
cuti sekolah?
|
|
|
A
|
Rumah Milah
|
|
B
|
Rumah datuk
|
|
C
|
Rumah tumpangan
|
|
D
|
Rumah peranginan
|
2
|
Apakah kemahiran nenek Milah?
|
|
|
A
|
Menangkap ikan
|
|
B
|
Menganyam beg
|
|
C
|
Melukis gambar
|
|
D
|
Memasak
|
3
|
Mengapakah Mei Ling tidak ke
mana-mana pada cuti sekolah yang lalu?
|
|
|
A
|
Ibunya baru melahirkan adiknya
|
|
B
|
Bapa tidak mahu bercuti
|
|
C
|
Mei Ling terpaksa menjaga adik
|
4
|
Semua pernyataan di bawah
adalah benar tentang petikan, kecuali
|
|
|
A
|
Milah dan Mei Ling bersahabat baik
|
|
B
|
Nenek Milah mahir menganyam beg
|
|
C
|
Mei Ling mendapat adik baru
|
|
D
|
Ibu Mei Ling pandai memasak
|
5
|
Maksud perkataan menziarahi dalam petikan ialah
|
|
|
A
|
mempersilakan
|
|
B
|
melihat
|
|
C
|
melawat
|
|
D
|
mengintai
|
Soalan
1 hingga soalan 5
Baca
petikan di bawah , kemudian jawab soalan –soalan berikutnya.
Kisah
yang menakjubkan ini berlaku pada tahun 1861. Seorang penggemar rama-rama
berbangsa Perancis, iaitu Henri Monhot sering menangkap rama-rama di dalam
hutan di Kemboja. Semasa menangkap rama-rama, dia terjumpa sebuah bandar di
dalam hutan itu.
Kawasan yang ditemukan olehnya itu
menjadi tumpuan para pengkaji dan pengembara. Akhirnya barulah diketahui
seluruh dunia, bahawa bandar hutan itu ialah “Angkor Wat”.
Angkor Wat
merupakan ibu negara bagi orang-orang Khmer pada abad ke 9. Bagaimanapun, empayar tersebut hanya dapat bertahan sehingga abad ke -14
sahaja.
Angkor
Wat merupakan binaan candi yang
terbesar di dunia. Binaan ini mempunyai lima menara. Menara yang tertinggi
lebih kurang sepuluh meter ketinggiannya. Yang lainnya berupa seperti rumah
yang mempunyai tangga yang cantik, gelanggang, patung-patung berhala dan dewan.
Keluasan
binaan ini adalah lebih kurang empat puluh batu persegi dan terletak di tengah-tengah
hutan. Di dalam candi yang terbesar
terdapat dewa, dewi, raja, ular senduk dan penari-penari yang diukir dalam
pelbagai bentuk dan aksi.
Berhampiran
candi itu terdapat banyak
perpustakaan, tempat mandian dan pintu-pintu gerbang. Selain itu, terdapat
lantai-lantai marmaryang cantik. Berhala-berhalanya pula diperbuat daripada
tembaga dan di sekeliling Angkor Wat itu terdapat banyak candi yang kecil.
Bagaimanapun
suatu persoalan yang timbul di kawasan Raja Khemer ini memerintah pada masa dahulu ialah
bagaimana rakyatnya membina candi yang
besar dan indah ini sedangkan peralatan-peralatan moden dan mesin tiada pada
masa itu.
A Kerana dia
mencari rama-rama yang lain daripada yang lain.
B Kerana
dia ingin mencari sebuah bandar di dalam
hutan itu.
C Kerana
sebagai alasan untuk menemukan Angkor Wat.
D Kerana mencari rama-rama adalah
kegemarannya.
2 Apakah
yang menjadi tanda tanya kepada para pengkaji tentang Angkor Wat itu?
A Mengapakah Angkor Wat itu dibina?
B Bagaimana Angkor Wat itu dibina?
C Bila
Angkor Wat itu dibina?
D Siapakah yang membina Angkor Wat itu?
A seluruh kawasan empat puluh batu itu
diliputi oleh batu marmar yang cantik.
B kebanyakan kawasan Angkor Wat terdapat
perpustakaan.
C Angkor Wat dibina semasa pemerintahan
Raja Khmer antara abad ke-9 hingga
ke-14.
D patung-patung berhala itu terdiri
daripada pelbagai bentuk dan aksi.
4. Apakah keistimewaan Angkor Wat?
A Angkor
Wat merupakan bangunan yang paling lama dibina di dunia.
B Angkor Wat merupakan binaan candi yang
terbesar di dunia.
C Angkor Wat merupakan binaan candi yang
dibina di tengah-tengah hutan.
D Angkor Wat merupakan binaan yang
tercantik di dunia.
5. Candi membawa maksud
A muzium
tempat menyimpan barang-barang lama.
B istana lama tempat raja-raja tinggal
C bangunan purba yang dibuat daripada
batu
D makam raja-raja pada masa dahulu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan