RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (RPH)
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 6 Cerdas
Bilangan
Murid : 43 Orang
Tema : Kebudayaan
Tajuk : Perayaan di
Malaysia
Tarikh : 9 Mei 2012
Masa : 60 minit
Objektif :
Pada akhir pelajaran murid dapat ;
i.
Berinteraksi
dengan pihak lain berkaitan dengan perayaan
ii.
Membaca
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
iii.
Membina
lima ayat berpandukan gambar bersiri
iv.
Menghuraikan
nilai dan pengajaran yang terdapat dalam cerita.
Hasil
Pembelajaran :
1.1 Aras 1 (i) Berinteraksi dengan pihak lain
berkaitan dengan sesuatu topik.
5.1 Aras 1 (i) Membaca
perkataan,rangkai kata, ayat tunggal, dan ayat majmuk dengan
sebutan dan intonasi yang betul
8.1
Aras 1
(i) Menulis pelbagai jenis ayat
11.3
Aras 2 (i) Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sesebuah karya
sastera.
Kemahiran Bahasa : Kemahiran bertutur, menulis dan mendengar
Sistem Bahasa : Sistem ejaan, ayat tunggal dan
ayat majmuk, sebutan dan intonasi
Ilmu : Bahasa Melayu,
Kebudayaan
Nilai : Kesenian,
menghayati, menghormati dan menghargai
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran
Berfikir : Membuat perbezaan, membuat inferens, dan
kemahiran
mengkategori
Kemahiran
Belajar : Menerima maklumat, memproses dan melaporkan
Kecerdasan
Pelbagai : Kinestetik,Intrapersonal,
interpersonal, naturalis dan emosi.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid dapat menceritakan pengetahuan
dan pengalaman
mereka mengenai
perayaan yang terdapat di Malaysia dengan cara berdialog dan membina ayat dengan
menggunakan ayat
BBB : Power point, buku
latihan dan alat tulis,video
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Murid ditayangkan video yang berkaitan dengan
jenis-jenis perayaan yang terdapat di Malaysia.
|
Set Induksi (5minit)
i)Murid diminta untuk melihat paparan video dan
menghayatinya.
ii)murid diminta untuk membezakan jenis perayaan
mengikut kaum dan menceritakan pengalaman mereka.
iii)guru menjelaskan tujuan aktiviti dan tajuk
pengajaran yang akan diajari pada hari itu.
|
KB : menghubungkankait, inferens.
BCB : menonton dengan aktif.
BBB : video /power point
|
Guru menerangkan perbezaan perayaan-perayaan yang
terdapat di Malaysia melalui power point.
|
Langkah 1 (5 minit)
i) murid-murid dikehendaki memberi tahu tentang
pengetahuan mereka berkaitan perayaan.
ii)murid dikehendaki untuk mengelik salah satu pautan
yang disediakan.
iii)Guru menerangkan kepada murid.
iv)bersoaljawab dengan murid
|
KB : membuat inferens
BCB : memproses maklumat dan melaporkan maklumat
BBB : gambar- power point.
|
Guru menunjukan gambar bersiri tentan perayaan-perayaan
di Malaysia melalui power point.
|
Langkah 2 (15 minit)
i)murid dikehendaki untuk mengelik salah satu pautan
yang disediakan.
ii) bersoaljawab dengan guru.
iii)berbincang tentang gambar yang ditunjukkan melalui
power point.
iv)murid menamakan perayaan-perayaan berpandukan
gambar.
v) murid membina 5 ayat berpandukan gambar dan maklumat
yang telah dicatatkan.
|
KB : membuat inferens
BCB : i) memproses maklumat dan melaporkan maklumat
ii)mendengar dengan aktif
BBB : gambar bersiri power point.
|
Guru memberi teks cerita melalui power point.
|
Langkah 3 (15 minit)
i) murid dikehendaki untuk mengelik salah satu pautan
yang disediakan.
ii) murid diminta membaca petikan.
iii) perbincangan nilai yang terdapat dalam petikan.
vi)murid diminta menulis lima nilai yang dapat
diperoleh daripada petikan yang ditunjukkan.
iv)murid dikehendaki membuat ringkasan tidak lebih
daripada 50 patah perkataan.
v) perbincangan hasil ringkasan yang dibuat bersama
guru.
vi) pembetulan hasil tugasan.
|
KB : membuat inferens
BCB : i)membeca dengan intonasi yang betul.
BBB : teks cerita power point.
|
Guru mengadakan perbincangan kumpulan antara
murid-murid dan melakukan pembentangan melalui power point.
|
Langkah 4 (15 minit)
i)murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
ii)murid diminta untuk berada dalam kumpulan dan
membuat perbincangan
iii)kemudian kumpulan yang berjaya menyiapkan dahulu
akan membentangkan hasil perbincangan mereka.
Tatabahasa : Imbuhan meN-
a) Menyenaraikan
perkataan yang mempunyai imbuhan meN- berpandukan petikan.
b) Bina
5 ayat tunggal dan ayat majmuk menggunakan imbuhan meN- tersebut.
iv) kerja rumah
|
KB : menghubungkaitkan, menjana idea
BCB : memproses maklumat dan melaporkan maklumat
KP :Menghubung kait,menjana idea, intrapersonal,
interpersonal
Nilai : kerjasama, hormat-menghormati
BBB : power point.
TB: imbuhan meN-
|
Penutup
|
Langkah 5 (5 minit)
i) murid merumus isi pelajaran dan nilai murni
ii)murid boleh melayari laman web bahasa Melayu http://bahasamelayuskrendah.blogspot.com/
untuk maklumat selanjutnya.
iii) murid juga boleh menghantar jawapan melalui e-mail
guru :
|
KB : merumus
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan