Kertas 2 (Bahagian C)



TEKNIK MENULIS ULASAN (BAHAGIAN C)

*      Membaca arahan dan faham perkara yang hendak diulas (NILAI/ PENGAJARAN/AMALAN BAIK/ FAEDAH

*      Baca bahan bacaan yang disediakan.Bahan bacaan mungkin berupa;
            Teks Cerita – Pantun – Sajak – Syair – Teks Dialog ….dll

*      Gariskan perkataan yang menggambarkan nilai, amalan baik, faedah dan pengajaran dalam bahan bacaan.

*      Ayat nilai, pengajaran/ amalan baik, faedah yang terdapat dalam petikan hendaklah di TAFSIR.

*      Panduan bina ayat  :
            Kita .... mesti/ patut/ hendaklah/ perlu/ harus...+ TAFSIRAN + HURAIAN

*      HURAIAN mesti ada kaitan dengan cerita dalam petikan

*      Tulis ulasan dalam satu perenggan tidak lebih daripada 50 patah perkataan.

*      Ulasan yang jelas dan tepat.

*      Menggunakan ayat yang gramatis.

*      Mengarang ulasan menggunakan ayat yang dibina sendiri. Jangan meniru ayat  atau frasa dalam teks

*      Jika sikap negatif, tukarkan kepada positif.

*      Penggunaan Penanda Wacana digalakkan

AKU               -           Antaranya,…
SERONOK     -           Seterusnya,…..
DAPAT           -           Di samping itu,…..
SEMUA          -           Selain itu,……
A                     -           Akhirnya,….



Bahagian C

Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Panjang  jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan
           
            Ibu menyuruh Amran pergi ke kedai untuk membeli barang. Meskipun dia sedang mengulang kaji pelajaran pada masa itu, dia tidak membantah. Dia terus pergi ke kedai. Sungguhpun mempunyai basikal, namun dia lebih gemar berjalan kaki kerana ingin mengekalkan kecergasannya. Dia merupakan atlet olahraga sekolah. Amran tidak pernah cuai ketika di jalan raya. Dia berjalan di bahu jalan dan menentang arus lalu lintas.
            Sewaktu hendak melintas, Amran ternampak seorang lelaki tua yang ingin melintas jalan. Dia berasa amat kasihan melihat orang tua itu. Dia memimpin tangan lelaki itu menyeberang jalan itu bersamanya. Selepas itu, dia terus ke kedai untuk membeli barang yang dipesan oleh ibunya itu. Amran memastikan semua barang yang dipesan telah dibeli.
            Setelah selesai, dia terus pulang ke rumah. Dia memulangkan baki wang kepada ibunya. Ibu Amran mengucapkan terima kasih kepadanya. Amran berasa gembira kerana dapat membantu ibunya.

Kata Nama
Kata Bantu
Nilai/Pengajaran
Contoh/Huraian
Kita
hendaklah
rajin belajar
Mengulangkaji pelajaran setiap hari di rumah
Kita
mestilah
taat perintah
Ibu dan bapa yang memelihara kita.
Kita
perlulah
melakukan latihan fizikal
seperti Amran berjalan kaki dan tidak mahu berbasikal ke kedai.
Kita
patutlah
berhati-hati di jalan raya
dengan mematuhi peraturan seorang pejalan kakii
Kita
haruslah
prihatin membantu
orang tua melintas jalan supaya selamat


Bahagian C

Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.  Panjang jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


6.00 pagi       Saya bangun pagi seperti biasa.  Selepas mandi, saya menunaikan solat
                      subuh dan mengemaskan tempat tidur sebelum bersiap pergi ke sekolah.

6.45 pagi       Saya bersarapan bersama-sama keluarga.  Saya membasuh
                      pinggan dan cawan yang telah digunakan. Saya tidak lupa bersalaman
                      dengan ibu bapa sebelum pergi ke sekolah.

7.00 pagi       Saya menaiki basikal ke sekolah.  Biasanya saya berbasikal dengan
                      rakan-rakan yang lain.  Kami sentiasa berhati-hati ketika di jalan raya.

7.30 pagi       Saya ada rakan-rakan beratur sebelum masuk ke kelas.  Rakan-
                      rakanku yang bertugas sedang bertungkus-lumus membersihkan kelas.

7.45 pagi       Kami bangun memberi salam apabila guru masuk ke dalam kelas.  Kami
                      sentiasa menumpukan perhatian ketika guru mengajar dan menjaga
                      tingkah laku agar tidak mengganggu pengajaran guru.

10.30 pagi     Selepas menikmati sepinggan nasi lemak dan segelas air, saya ke
                     perpustakaan untuk membaca buku.  Hari ini, saya memilih buku cerita
                     untuk dipinjam selama seminggu.

1.00 petang  Saya segera pulang ke rumah kerana pada pukul 3.00 petang, saya
                     akan mengikuti kelas mengaji al-Quran.


Kata nama
Kata bantu
Nilai/pengajaran
Huraian
Kita
mestilah



Kita
perlulah



Kita
hendaklah



Kita
haruslah



Kita
patutlah







Bahagian C
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.  Panjang jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.  Tulis jawapan kamu dalam
satu perenggan.

Safina   : Ibu, kelas saya akan melawat rumah orang tua, tidak lama lagi.  Boleh saya
               ikut?
Ibu        : Bilakah lawatan itu, apakah tujuannya?
Safina   : Hari Sabtu depan.  Lawatan itu bertujuan melihat lebih dekat kehidupan dan
               nasib orang tua yang tinggal di sana.  Bolehkah saya ikut, ibu?
Ibu        : Baiklah Safina, ibu benarkan.  Setidak-tidaknya lawatan kamu dan kawan-
               kawan nanti dapat menghiburkan hati dan perasaan sedih mereka.
Safina  : Saya hendak membawa makanan dan buah-buahan sebagai buah tangan, ibu.
Ibu        :  Kalau begitu, baguslah.  Kita mesti membantu mereka atau orang susah yang
                lain. Bantuan diberi tidak semestinya berbentuk wang ringgit, tetapi apa
                sahaja asalkan dapat membantu mereka.
Safina   :  Kenapa mereka tinggal di sana, ibu?
Ibu        :  Mereka tidak mempunyai tempat tinggal, keluarga dan sanak-saudara.
Safina   :  Saya dengar dalam kalangan mereka ada anak yang  berjawatan tinggi.
Ibu        :  Betul.  Ada anak menghantar ibu bapa mereka ke sana kerana tidak mahu
                menjaganya.  Perbuatan itu salah, Safina.  Kita sepatutnya membalas jasa
                dan pengorbanan ibu bapa yang membesarkan kita dengan penuh kasih
                sayang. Hairan, ibu bapa dapat menjaga sepuluh orang anak, tetapi sepuluh
                orang anak tidak dapat menjaga seorang ibu atau bapa. 









Bahagian C

Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh  daripada petikan di bawah.Panjang jawapan kamu hendaklahlah tidak lebih daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


            Arif dan Aiman baru balik dari perpustakaan awam. Mereka menunggu bas di perhentian bas. Tatkala itu, mereka terpandang seorang wanita tua sedang menuju ke arah perhentian bas sambil menjinjing banyak barang.
           
            Arif bangun lalu memberikan tempat duduk kepada wanita tua itu. Wanita tua itu mengangguk-angguk kepalanya sambil tersenyum.  Wanita tua itu menjelaskan bahawa dia hendak pergi ke rumah anaknya. Secara kebetulan rumah anaknya berhampiran dengan rumah Aiman dan Aiman mengenalinya. Anak wanita tua itu merupakan seorang yang peramah dan dihormati oleh penduduk setempat.
           
            Apabila bas tiba, mereka membantu membawa barang-barang wanita tua itu. Sebagai tanda terima kasih, Wanita tua itu telah membayarkan tambang Arif dan Aiman.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan